Selecteer de taal

Dent des Crolles

• Wandelroute van: TrailExplorer

Deze wandeling, in het natuurreservaat Hauts de Chartreuse, gaat via de Col des Ayes naar het Trou Glaz, één van de grootste ondergrondse gangenstelsels van Europa. Via een aantal gezekerde passages gaat het verder naar de top van La Dent de Crolles vanwaar je een prachtig uitzicht hebt op vlakte van Grésivaudan, het massief van de Belledone en soms het Mont Blanc massief.

Afstand: 7.5 km

Tijd: 3u00.

Graad: Zwaar.

Type: Rondwandeling.

Gps Track: Ja.

Routebeschrijving: Ja.

Rolwagen: Niet geschikt.

Hond: Niet toegelaten.

Totale stijging: 667 meter.

Aard: 100% onverhard.

Markering: Gedeeltelijk Wit-Rood | GR9.

Wandelschoenen aanbevolen.

Advertentie.

Le Trou du Glaz en Le Pas de l'Oeille.

Deze wandeling is voor mensen die houden van een beetje avontuur gecombineerd met een prachtige omgeving. De route begint op de Col du Coq waar je de GR9 volgt via een mooi bospad richting Col des Ayes. Als je uit het bos komt krijg je meteen een mooi zicht op de vlakte van Ayes. Vanop de vlakte begin je via enkele haarspeldbochten te stijgen, onderweg kom je rechts het pad dat van de Pas de l'Oeille komt tegen. Jij volgt links het pad langs de westelijke flank. Het pad daalt een beetje en al snel bereik je Le Trou du Glaz. Le Trou du Glaz is een ingang van één van de grootste ondergrondse gangenstelsels van Europa, in totaal bijna 50 kilometer. Onmiddellijk na het Trou du Glaz bereik je een eerste van een reeks gezekerde passages. Hier is het opletten geblazen want het pad is vaak glad en glibberig maar het wordt nooit echt gevaarlijk. Een eindje verder moet je door een smalle doorgang waar breed geschouderde mensen zijdelings door moeten. Na deze reeks van toch wel spectaculaire stukjes bereik je via twee steile haarspeldbochten al snel het plateau. Hier verlaat je de GR9 en volgt het pad rechts richting het kruis op de top van La Dent de Crolles. Op de vlakte zijn verschillende Lapiaz (door erosie uitgesleten spleten) zodat je deze wandeling beter niet onderneemt als er nog sneeuwvelden liggen! Wanneer je het kruis op de top bereikt krijg je een prachtig zicht op de vlakte van Grésivaudan en het massief van de Belledone geserveerd. Nadat je genoten hebt van het panorama wandel je in de richting Pas de l'Oeille die een honderd meter van de top ligt in westelijke richting. Nu wordt het even opletten. De afdaling is steil en er is één gezekerde passage. Je daalt nu verder af via verschillende haarspeldbochten tot je terug de vlakte van Ayes bereikt. Daarna keer je terug via hetzelfde bospad dat je hebt genomen op de heenweg naar het vertrekpunt.

Dent des Crolles

Download PDF voor routebeschrijving en kaart.

Deze wandelroute is niet aan te raden voor mensen met hoogtevrees en bij de verschillende gezekerde passages moet je de nodige voorzichtigheid aan de dag leggen.

Niet ondernemen wanneer er nog sneeuwvelden liggen.